Projekty

LIDER BEZPIECZEŃSTWA

Program „LIDER BEZPIECZEŃSTWA” to realizowane w latach 2015-2017 przedsięwzięcie które miało na celu przygotowanie placówek oświatowych na sytuacje zagrożeń zewnętrznych przez promocję wiedzy, umiejętności i zachowań wskazanych w takich sytuacjach.

 Z badań i praktycznych obserwacji wynika, że niedostateczna znajomość zasad zarządzania kryzysowego i brak umiejętności prawidłowego reagowania w takich przypadkach mogą prowadzić do zaostrzenia dramatycznych konsekwencji incydentów terrorystycznych. Zarazem jednak – co szczególnie istotne - specjalistyczne badania potwierdzają, że odpowiednio przygotowany, czyli właściwie przeszkolony lider grupy zagrożonej jest w stanie przyczynić się w bardzo dużym stopniu do ograniczenia lub wręcz eliminowania takich skutków.

Tak narodziła się inicjatywa kształcenia prawdziwych „liderów bezpieczeństwa”, czyli osób o potencjalnie kluczowych kompetencjach i znaczeniu w sytuacjach zagrożenia - inicjatywa oparta na współpracy z bawarskim instytutem IFN, zespołem eksperckim środowisk naukowych oraz przeprowadzana przez byłych żołnierzy jednostek specjalnych GROM. Wpisała się w realizację ustawowych zadań władz samorządowych w ramach Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego, jak i zaleceń programowych Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Realizowany program program składał się z dwóch ważnych komponentów – szkoleniowego, obejmującego stopniowe przygotowywania kadr placówek oświatowych do sytuacji zagrożeń zewnętrznych (szkolenie liderów bezpieczeństwa) oraz instytucjonalnego, przewidującego dostosowanie procedur poszczególnych placówek do standardów działania w sytuacjach nadzwyczajnych.

Program przewidywał realizację trzech powiązanych ze sobą, uzupełniających się etapów (faz) prowadzących do uzyskania przez placówki certyfikatu potwierdzającego ich przygotowanie na sytuacje zagrożeń.

 1. IDENTYFIKACJA

Pierwszy etap programu polegał na rozpoznaniu i identyfikacji problematyki przez kluczowe osoby w szkołach lub ich otoczeniu. Faza ta wymaga wstępnego przeszkolenia w placówkach grona osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji kluczowych. Liczba uczestników szkolenia wstępnego wynosiła 2-3 osoby (w przypadku szkół większych odpowiednio więcej) przy czym jest ono organizowane dla łączonych grup z różnych szkół. Szkolenia takie organizowane mogą były we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w ramach ich kompetencji, prowadzone na zlecenie poszczególnych szkół lub też w formule uczestnictwa w cyklicznie organizowanych szkoleniach otwartych przez Fundację Popieram Rodzinę. Szkolenia w tej fazie mogły być uzupełniane indywidualnymi konsultacjami na temat zagrożeń placówek.

 2. KWALIFIKACJE KADRY

Ta faza programu miała za zadanie przygotowanie kadry szkół na sytuacje (różnych) zagrożeń zewnętrznych oraz wypracowania sposobów reagowania na takie sytuacje. Szkolenia obejmowały zarówno nauczycieli jak i pozostały personel i odbywają się w warunkach konkretnej szkoły.

Wspólnie ze szkołami pomagamy opracować harmonogram szkoleń dostosowany do możliwości placówki. Program szkleń zostaje dostosowany do charakterystyki szkoły oraz specyficznej konstelacji warunków funkcjonowania szkoły (wewnętrznych i zewnętrznych). Poruszane zostają różne możliwości i strategie reagowania na typowe dla szkoły sytuacje (ataki zewnętrzne, agresywni rodzice, uczniowie i absolwenci, grupy przestępcze, napady rabunkowe), uwzględniające specyfiką placówki.

W ramach szkoleń szkoły otrzymywały zestaw praktycznych wskazówek dotyczących procedur zapobiegania sytuacjom zagrożeń oraz odpowiedniego reagowania na nie (w samej szkole jak i w działaniach organizowanych przez szkoły).

Ta faza programu przewidywała docelowo przeszkolenie wszystkich pracowników placówki. Ważnymi elementami tej fazy jest współpraca szkoły z otoczeniem (odpowiedzialne służby, instytucje) oraz rodzicami.

 3. AUDYT i CERTYFIKAT - BEZPIECZNE MIEJSCE

Ostatecznym potwierdzeniem przygotowania placówki na sytuacje zagrożeń oraz spełniania najwyższych standardów w tym zakresie jest wydanie certyfikatu BEZPIECZNE MIEJSCE. Certyfikat taki obejmuje zarówno kompetencje zaangażowanej kadry jak również audyt placówki w tym procedur organizacyjnych, wyposażenia technicznego i jego wykorzystania, ewentualnych barier i przeszkód.


MEDIA O PROGRAMIE 
 

LIDER BEZPIECZEńSTWA - PREZENTACJA
 

Prezentacja informująca o programie (do pobrania)

Pobierz

Lider bezpieczeństwa
Gathering
Gathering